IK heb een dier gevonden, wat kan IK doen?

Als toerist op Kreta bestaat de kans dat je zwerfdieren tegenkomt. Veel zwerfdieren kunnen het prima redden op straat. Ze hebben een plek waar ze eten en water krijgen en zullen toeristen eigenlijk niet benaderen. Via neutralisatie programma's zijn zwerfdieren soms ook al geneutraliseerd (knipje uit het oor) waardoor de populatie minder zal groeien en de dieren, nu ze niet meer voor kittens en puppies hoeven te zorgen, rustiger en gemoedelijker zullen zijn. Verwilderde katten redden het vaak prima en hebben de mens helemaal niet nodig om aan hun voedsel te geraken.

Voor honden is het vaak anders. Zeker als de moeder hond net een nestje heeft geworpen dan zijn de puppies vaak heel schattig en moeder is vaak op zoek naar eten. Het lijkt dan alsof de puppies aan hun lot zijn over gelaten terwijl dat (nog) niet zo is. Vindt u een nestje puppies verborgen in een veilige plek blijf er dan vanaf totdat u zeker weet dat moeder niet meer komt. Dit vraagt veel tijd en toewijding. Immers de vakantieplannen zullen aangepast moeten worden en u zult over de puppies moeten waken alsof het uw eigen zijn.

Volg de volgende stappen als U wat wilt doen

Pas wanneer u er zeker van bent dat de moeder niet meer bij de jonge dieren komt kunt u tot actie overgaan. Zoek eerst een opvangadres, een adres waar de dieren zeker 15 weken kunnen blijven (soms langer) Pasgeboren honden en katten mogen wettelijk nog niet vliegen. Bij 12 weken moet er een rabiës enting gegeven worden en die moet minimaal 3 weken in het dier zitten alvorens het mag vliegen. In de eerste 12 weken moet het dier ook regelmatig naar de arts voor controle en entingen om het volledig geënt te krijgen. Een verplichting wanneer het dier moet gaan reizen.

• Meld u eerst aan op de facebookpagina van "Animal Lovers On Crete" want daar moet u eerst lid van worden. In deze groep zitten bijna alle dieren recuers die op Creta wonen.

• Als u bent toegevoegd in deze groep plaats dan zelf uw oproep in het Engels, voorzien van locatie, foto’s van het dier waar het om gaat en uw telefoonnummer (+316.......) en hoop dan dat er iemand is die u misschien verder kan helpen. Denk eraan dat iedereen ook gewoon werkt en dat het even kan duren voordat er een reactie volgt.

• Kijk zelf ook alvast op de lijst van dierenartsen aan de linkerkant van dit menu en informeer wat U zelf kunt doen. Als een dier gewond is ga dan naar een dierenarts in de buurt.

• En als laatste moet u alvast bedenken wat U wilt met dit dier? Stel dat er hulp gevonden wordt, U heeft iemand bereidt gevonden om het dier op te vangen. Wat dan?

• U heeft nu een soort van verantwoordelijkheid jegens de dieren. U kunt de dieren laten opgroeien bij het opvangadres tot een bepaalde leeftijd, maar daarna moeten ze daar weg, wat dan? Bespreek dat allemaal van tevoren en wissel contact gegevens uit. U kunt ervoor kiezen om de dieren zelf te adopteren en dus naar Nederland te laten vliegen. Of u zoekt zelf een adoptant op Kreta, bij voorkeur iemand die u goed kent zodat u de dieren kunt blijven volgen.

Hoe dan ook, wij kunnen u deze adviezen geven, maar verder moet u het echt zelf doen. Wij van SZK werken volgens een weloverwogen procedure en die is dat alle dieren die door ons bemiddeld worden ruim van tevoren nagekeken worden door een dierenarts en zo nodig behandeld worden. Ook plaatsen wij deze dieren zoveel mogelijk in een kleinschalige opvang of als dat mogelijk is bij iemand in huis zodat we meer te weten komen over hoe de hond of kat zich gedraagt en wat zijn karakter is. Dit proces neemt soms al weken in beslag en soms gaat dit heel snel. Dit is afhankelijk van de leeftijd en de gesteldheid van het dier. Pas als het dier er klaar voor is volgens de vaste mensen waarmee we samenwerken gaan we op zoek via onze facebook pagina naar een geschikt en passende plek. U begrijpt dat we dus het dier dat U vindt en wil helpen NIET bemiddelen via een adoptieprocedure. Er zijn een heleboel pagina’s op Facebook waar u zelf een vluchtbegeleider kunt zoeken voor uw dier als u het toch naar Nederland wil halen. Ook kunt u zelf tegen de tijd dat het dier gereed is heen en weer vliegen want er zijn regelmatig goedkope vluchten te vinden.

Hoe dan ook, wij wensen u heel veel succes bij alles wat U beslist.